In 1997 won Bas Verheijden de 2e prijs en Persprijs op het Internationale Pianoconcours Scheveningen. Hiermee nam zijn carrière vaste vorm aan. In 2017 viert hij daarom zijn 20-jarig jubileum als pianist met twee speciale recitalprogramma’s: DE LAATSTE NOTEN en VARIATION&DANCE. Beide programma’s bevatten meesterwerken die hij al 20 jaar dicht bij zijn hart draagt, maar ook verrassende onbekende muziek:
In 1998 won Verheijden met 2Pianoduo Verheijden-Van Oosterum het Vriedenkransconcours van de Vereniging vrienden van het Concertgebouworkest. In 1999 behaalde hij met onderscheiding bij Jan Wijn zijn Master of Music, waarna hij als eerste Nederlander ooit werd aangenomen aan de befaamde Accademia Pianistica incontri col Maestro in Imola.
Rach 3
In 2000 vestigde Verheijden definitief zijn naam door op dertien achtereenvolgende dagen Rachmaninovs beruchte 3e Pianoconcert uit te voeren in vrijwel alle zalen van Nederland met het Nederlands Studenten Orkest onder leiding van Roland Kieft. Van de uitvoering in Het Concertgebouw (dag 12) werd een live-cd opgenomen (zie de muziekspeler onderaan de taakbalk voor deze opname) In 2001 werd Verheijden uitgenodigd om een week lang masterclasses te volgen bij Maria João Pires. De AVRO maakt hiervan een documentaire.
Eigen geluid
In de afgelopen 20 jaar heeft Bas Verheijden zich altijd ingezet voor onbekend, maar verrassend goed repertoire dat onterecht in de zijlijn belandde. Zo heeft hij componisten als Chaminade, Gernsheim, Kabalevsky, Juon, Taneyev, Hummel, Enescu , Orthel en zelfs zeer onbekende composities van niemand minder dan Tchaikovsky (18 Pieces Opus 72) weer uit het stof gehaald. Waarschijnlijk is er geen andere pianist in Nederland die zo veel wereldpremières van dit soort muziek op youtube heeft staan. In 2009 bracht Verheijden het Pianoconcert van de geweldige Nederlandse componist Alexander Comitas in première. Comitas droeg dit stuk op aan Verheijden.
Onbekende muziek goed voor het voetlicht brengen vergt – nog meer dan bij bekend repertoire – een grote fantasie en een uitgebreid palet aan kleuren. Dat zijn kwaliteiten waar Bas Verheijden vaak om wordt geroemd. Ook als hij bekende werken speelt, zet hij zijn fantasie en kleurgebruik in om steeds een heel eigen geluid te creëren: weg met de kopieermachine, leve de variatie!
Meer informatie: www.basverheijden.com